Vaccination af hund

Vaccination af hund har været en del oppe at vende i medierne de sidste par år. Årsagen hertil har blandt andet været udbrud af hvalpesyge på jyske minkfarme. Hvalpesyge hos mink er samme virus som hundesyge hos hund. Og der har derfor været god årsag til bekymring hos hundeejere, der har været i tvivl om deres hund har været beskyttet mod sygdommen.

Hundesyge har indtil nu været en sjælden sygdom hos hunde i Danmark. Men med indførslen af ikke vaccinerede hunde fra flere forskellige lande, samt udbrud af hvalpesyge hos mink, er der potentiale for at flere hunde kunne blive smittet.

En anden årsag har været, at overvaccination af hunde har været et omdiskuteret emne. Dette er vi meget opmærksomme på hos Dyrlægehuset Videbæk, og vi gør meget ud af at følge de officielle anbefalinger.

Vi ser heldigvis, at langt de fleste hunde er basisvaccineret som hvalpe. De nyeste anbefalinger vedrørende vaccination af hund, angiver at hvalpe bør vaccineres 3 gange som hvalpe ved 8, 12 og 16 ugers alderen. Hos Dyrlægehuset Videbæk indeholder basisvaccinationsprogrammet til hvalpe, en dækning mod minimum hundesygevirus, parvovirus, og hepatitis (smitsom leverbetændelse). Udover disse virussygdomme, er det også muligt at vaccinere mod kennelhoste, leptospirose (rottesyge) og rabies.

Tidlligere var det primært specifikke racer der blev anbefalet vaccination som 16 ugers, bla. Rottweiler, men anbefalingen er nu blevet udvidet til at gælde alle racer.

En ny anbefaling er derudover at unghunden vaccineres med en "booster" vaccine omkring hundens 1 års fødselsdag. Tidligere lød anbefalingen på vaccination ca. 1 år efter sidste hvalpevaccination.

En kennelhoste vaccine er ofte nødvendig og påkrævet, hvis din hund skal passes i hundepension. Og en rabiesvaccine er påkrævet ved rejse til de fleste andre lande.

Vaccination af hund er ikke lovpligtigt. Det er derfor hundeejeres eget valg og ansvar, at sørge for at hunden er dækket mod de virale og bakterielle infektioner, der er relevante at vaccinere imod. Men det er vigtigt at understrege, at ikke alle hunde har brug for de samme vacciner. Der er forskel på hvad hunden bruges til, -om hunden er en brugs/arbejdshund, familiehund eller en hund der ofte er med på rejser til udlandet.

Derfor er det altid vigtigt at diskutere med os hos Dyrlægehuset Videbæk, hvilke vaccinationer der er relevante for netop din hund.

Husk at gennemgå dit kæledyrs sundhedsbog, for at tjekke om din hund er dækket tilstrækkeligt. Og ved fremtidig besøg hos pension, eller ved udenlandsrejse skal du være ude i god tid med at få hunden vaccineret. Der skal f.eks. gå minimum 21 dage fra en rabiesvaccination, til at man må indføre hunden i et andet EU-land.

Her hos Dyrlægehuset Videbæk tilstræber vi altid at følge de officielle vaccinations anbefalinger, så vi er sikre på at vores klienter får den bedst mulige, og mest opdaterede vejledning, og vores patienter den bedste forebyggende behandling.

WSAVA (World Small Animal Veterinary Association) har udsendt en vejledning indenfor vaccination af hund og kat. Denne vejledning er baseret på de nyeste forskningsdata, og viden indenfor vaccination. De vigtigste punkter i vejledningen er således:

• Vaccination hos hund opdeles i kernevaccinationer og tilvalgsvaccinationer.

• Kernevaccination hos hund er dem der beskytter mod:

- Hvalpesyge (Canine parvovirus type 2)

- ​Leverbetændelse (Canine adeno virus)

- Hundesygevirus (Canine dispemper virus)

• Tilvalgsvacciner hos hund er:

- Kennelhostevaccine (Parainfluenza og bordstella Bronchoseptica)

- Vaccine mod rottesyge (Leptospirose)

-  Rabiesvaccination

Hvalpe får tilført antistoffer fra tæven via modermælken, hvis tæven tidligere er vaccineret. Anbefalingen lyder at hvalpe vaccineres 3 gange i alt, første gang ved 7-8 ugers alderen, igen ved 12 og 16 ugers alderen. Af økonomiske årsager kan man vælge at lade hunden vaccinere 2 gange, ved 8 uger samt 12 uger. Hvalpe bør have en kernevaccine booster omkring sin 1 års fødselsdag.

Tilvalgsvacciner til hund (kennelhostevaccine, samt vaccination mod rottesyge) bør gives 1 gang om året, men kun til hunde der er i risikogruppen. Vaccination mod rabies gives hver 3. år.

WSAVA anbefaler stærkt et årligt sundhedstjek, hvor dyret undersøges og hvor nødvendigheden af tilvalgsvacciner kan diskuteres.

Genvaccination med kernevacciner bør ikke foretages oftere end hver 3 år.

Den nye vejledning gør således op med tidligere vaccinationsstrategier, og lægger i højere grad op til man lader sine dyr kernevaccinere grundigt som hvalp og ungdyr, og derefter kan nedsætte frekvensen på kernevaccinerne. Men at man i stedet lader sit kæledyr individuelt vurdere med henblik på tilvalgsvacciner.

Jagthunde, hunde der passes i pension, hunde der kommer i hundeskov eller hyppigt er sammen med andre hunde, samt hunde der bor på landet, er typisk dem der bør have tilvalgsvacciner, og dermed skal vaccineres hvert år.

Hvis du er i tvivl om hvordan din hund eller kat bør vaccineres, så kontakt os venligst.