Tandrens

Tandproblemer er almindelige hos hunde og katte. Problemerne starter med ophobning af plak, der hærder og danner tandsten.

Hvis problemet ikke behandles, fører det til tandkødsbetændelse.

Ved betændelse i tandkød dannes der lommer mellem tand og tandkød. I disse lommer samles bakterier, som er med til at udvikle sygdommen videre. Ubehandlet vil sygdommen ende med en kronisk tilstand, med tab af tænder og eventuel infektion i kæbeknogle og andre organer.

Når en tandkødsbetændelse bliver slem, og der opstår småblødninger er disse også en mulig indgangsport for bakterier til blodbanen. Bakterier kan således via blodet føres til livsvigtige organer som hjerte, nyrer,hjerne og lunger og forårsage livstruende sygdomme.

En anden, men mindst ligeså vigtig ting at pointere er, at dårlige tænder nedsætter livskvaliteten væsentligt hos hunde og katte. Infektion i tandkødet og kæbeknogle, samt løse tænder, er meget smertefuldt for kæledyret. Ofte bemærker ejeren det ikke. Dyret ”lider i stilhed”, fordi lidelsen er kommet snigende. Det er derfor enormt vigtigt, at I som ejere er opmærksomme på mundhulesundheden hos jeres kæledyr.

Hvis der er sket ophobning af plak og tandsten, anbefaler vi en tandrensning. Dette foregår altid i fuld narkose, og der renses grundigt op og efterpoleres. Hvis hunden eller katten har tandkødsbetændelse, vil tandrensningen blive efterfulgt af en antibiotikakur. I meget svære tilfælde kan vores smådyrsdyrlæge vælge at behandle hunden eller katten forud for tandrensningen med antibiotika.